perjantai 12. elokuuta 2011

Olen vauva!

Heräsimpäs tossa just sellasilta, mukavilta n 13 tunnin yöunilta :) Lagailin vähän aikaa huoneessani  ja avasin oven käytävään. Koko talo on täynnä isoja parisängyn patjoja!(wtf?!?) Näin äkkiä laskettuna niitä on ainakin viis tollasta jättimäistä plus noi vanhat mitkä oli sängyissä jo valmiiks. Ja kaikkein hassuinta tässä on se et mun tietääkseni koko talossa on vaa yks parisänky :D Nooh, nanny ja joku remppamies nyt säätää tossa jotain, katotaan sit et millanen hurja muodonmuutos meijän asunnolle tulee! No joka tapauksessa, onnistuin jotenkin pujottelemaan ensin kylppäriin ja sitten keittiöön keittämään ittelleni teetä ja ettimään jotain ruokaa. Juon täällä ihan hirveesti teetä ku sisäl ei oo lämmitystä.. On siis vähän vilu jos ei oo koko ajan normisukat + villasukat+lämpimät pitkät housut+t-paita+villapaita+huppari. Ja siltikin tekee koko ajan mieli teetä..  Nooh, eipäs siinä mitään onneks sitä saa helposti!

Ja siis otsikon mukainen olo mul tosiaan on täällä ison osan ajasta, ku en tiiä miten mikäkin täällä kuuluu tehä enkä ees osaa puhua :D Kaikkee kivaa on kuitenki tapahtunu, vauvailustani huolimatta: Oon ollu nyt kahtena päivänä koulussa ilman host siskoo ja saanu sieltä kavereita. Monet niistä kylläkin poikia kun niistä on niin ihmeellistä ku oon ’blondi’ haha :P Monet ei puhu englantia melkeen yhtään mut ehk se on vaa hyvä nii mun on pakko yrittää vääntää espanjaa. Aika paljon opinkin uusia sanoja ja sanontoja joka päivä, mut se on niin pieni osa täst koko kielestä et oon siitä huolimatta ihan ulalla kaikesta koko ajan. Yks mun luokkakaveri Luciano on nyt ilmeisesti kuitenki ottanu asiakseen opettaa mulle espanjaa, mikä on kyl tosi hyvä. Se nimittäin puhuu aik hyvin englantiiki nii voin sitte ain kysyy ku en tajuu jotai (mitä siis tapahtuu ihan koko ajan). Muutki luokkalaiset on kyl tosi kivoja ja yrittää puhuu mulle selkeesti et ymmärtäisin ees muutaman sanan. Ja nää perheen pikkulapsen on aivan ihania, ne TAVUTTAA mulle et tajuisin jotai, ja kysyy sitte ’cachai?’ :D Aika hankalaa tää kommunikoiminen siitä huolimatta viel on, ja on turhauttavaa ku haluisin olla sosiaalinen ja jutella kaikille mut en tiiä miten :S Mut hiljaa hyvä tulee..(?) Koulupäivät on 8-14 tai 8-16, ja ainaki näin alussa ne hujahtaa tosi nopeesti luokkakavereiden kanssa jutellessa. Useimmat opettajatki on tosi mukavia, mut ne ei hirveesti tykkää ku kaikki yrittää jutella mulle tuntienki aikana, ja mä tietysti yritän parhaani mukaan vastailla :D Tiukimpien maikkojen tunneilla istun kuitenki ihan kiltisti pulpetissa ja luen espanjaa..
Eilen meillä oli koulussa aamupäivällä musaa, ja laulettiin jotain tylsiä lauluja. Välkällä luokkakaverit sit pyys mua laulaan ja luikautin sitte pätkän. Ilmeisesti tykkäs ku (jos oikein ymmärsin) ne rupes jo suunnittelemaan jotai esiintymistä mulle koulun juhlassa! Kattoo sitte et mitä siitäki tulee :D Meil oli kans liikkaa mis alettiin tanssiin sellasta Pääsiäissaaren tanssia! Sitä tanssitaan ryhmissä parien kaa ja oli kyl iha hauskaa! Siit on vissii joku arvosteltava esityski! Koulun jälkeen jäin vielä liikkasaliin venaileen pikkusisko Josefaa ku sil oli voimisteluharkat siellä. Istuin siellä katsomossa ku poikien liikkamaikka tuli juttelemaan mulle ja käski mennä puhumaan voimisteluvalmentajalle. Kilttinä tyttönä noudatin käskyä ja menin ja oli kyllä hyvä päätös! Voikkamaikka on tosi mukava ja innostu ku kuuli mun voimistelutaustasta. Pyys mut tulemaan tiistaina kokeilemaan niitten harkkoihin ja taidampa mennä :)
Meillä on muuten täällä kaks kissaa ja koira! Ja se koira käyttäytyy ihan samalla tavalla ku Cindy suomessa<3 (<-- ..random kommentti tähän väliin:D)
Tiesin kyllä että Chilessä juhlitaan paljon, mutta että iha NÄIN paljon!? Nyt jo, parin päivän täällä olon jälkeen on tiedossa useita bileitä, mm. yllätysläksärit mun host siskolle Fransiskalle ku se lähtee vaihtoon Coloradoon 25pv:) Ja alkoholiki kuuluu täällä iha normaaliin päiväjärjestykseen, jo ekalla lounaalla mama tarjos mulle piscoa, mikä on sellane perinteinen Chileläinen juoma. Ja koulussa kaikki kyselee et juodaanko Suomessa ja blaablaa.. Ompahan ainaki yhteinen puheenaihe, kuha ei nyt iha yli mee :D
Raha on hankala juttu täällä, ku yks euro on yli 600 pesoo.. Menee kyl varmaa hetki tottuu tähän, shoppaillessa tuntuu et tuhlaa omaisuuksia jos esim ostaa takin joka maksaa yli 45000 pesoo, eli vajaa seittemänkymppii. Ja lompakkoki on tosi paksun tuntunen ku se on täynnä 10 000 peson seteleitä :D Oltiin eilen Franin kans shoppailemas (taas) ..tai no oikeestaan sen reissun pääpointti oli viedä mun emergency raha rotareiden toimistoon mut myöhästyttiin minuutti ja ne oli jo lähteny.. No joka tapauksessa, ostelin muutaman vaatteen ja mieleen jäi vielä kummittelemaan yhet kengät ja neule joka oli samaan aikaan lämmin ja tajuttoman kaunis. Ehkä vielä käyn nappaamassa ne matkaani joku päivä! (..ja äiti, mulla on oikeus shoppailla nyt, mulla on nii vähä vaatteita (ja kenkiä!!) mukana ;) JA täällä on kylmä!!)
Tänään en siis oo koulussa vaikka on perjantai, ku niillä on siellä joku iso koe joka kestää koko päivän, eikä mua rehellisesti sanottuna kiinnostanu istuu koko päivää tuskailemassa ja tuijottamassa koepaperii josta en tajuu hölkäsen pöläystä. Siitä siis johtuu että hengailen vielä keskipäivällä kotona yökkäreissä patjojen ja hääräävän nannyn kanssa. Luciano ja Roro ja jotkut muut luokkakaverit kuitenki suunnitteli et ne tulee hakeen mut koulun jälkee kotoota ja et mentäs yhessä syömään (terveellisesti mäkkäriin tietty..). Pitää siis yrittää siihen mennessä tehä ittestäni vähän vähemmän zombin näkönen :D
Nyt vois kyllä mennä vähä lukemaan espanjaa, jos vaikka saisin suuni pari kertaa auki tällä päläpäläkielellä siellä mäkissä :) Chao!

2 kommenttia:

  1. Wau, kuulostaapa vauhdikkaalta, eikä yhtään vauvamaiselta.

    VastaaPoista
  2. oii ! kuulostaa ihanalt ja hyvä et sul on siel kivaa :)) alkaa kaduttaa etten ite lähteny vaihtoo ;( :D

    VastaaPoista