maanantai 7. marraskuuta 2011

Mut ryövättiin!:((

Olin eilen kaverin kans rannalla ottamas aurinkoo ja halusin tietää mitä kello on. Katoin et hetkinen, mä kyl suljin mun laukun vetskarin iha varmasti, ja nyt se oli auki! Aloin sitte ettimään mun puhelinta ja tyhjensin koko laukun mut eipä sitä tietenkää löytyny. Hetken penkomisen jälkee tajusin et hetkinen, nyt kyl puuttuu jotai muutaki ku puhelin; mikäs muukaa ku lompakko tietysti. Ja nyt ku tulin kotii nii tajusin et ne vei kans mun uuden ihanan iPodin ja kuulokkeet >:( Edelleenkää en ymmärrä et miten ne on sen onnistunu tekeen, mun laukku nimittäin melkeen koski mun päähän, vetskari kiinni ja suuaukko muhun päin. Enkä kuunnellu musiikkia yms eli ne osas olla tosi hiljaa. No, toivottavasti ne oikeesti tarvis rahaa, lompakon mukana meni nimittäin ihan mukava summa käteistä, pankkikortti, chilen id ja suomen id.. Positiivista tässä kaikessa kumminki on se, ettei ne tajunnu viedä mun kameraa ja niinku muutamat täällä jo mua muistuttiki, et mä oon fyysisesti kunnossa. Kaikki pitää ilmeisesti oppia kantapään kautta, ja olla tästälähin vielä entistäkin varovaisempi. Ne taskuvarkaat nimittäin ilmeisesti todellakin tietää mitä tekee!
..ja sitte ilosempia asioita!

(terveellinen lounas. Kuka sano et vaihtarina lihoo,häh!?:D)
Ihan ekaks pitää kyllä hehkuttaa et nyt on enää kuukausi aikaa pitkään ihanaan kesälomaan!! En oo ihan varma et kuin pitkä se ihan tarkkaan ottaen on mut lähemmäs kolme kuukautta nyt joka tapauksessa. Tekemistä on jo nyt suunnitteilla ihan mukavasti, mm toisien vaihtareiden luona vierailua muissa kaupungeissa ja huvipuistoretki Santiagoon luokkalaisten kans. Nyt tähän asti en oo mitenkää hirveen paljo voinu hengailla näitten mun luokkalaisten kans ku viikolla ne aina opiskelee kun niil on nii paljon kokeita. Kesällä kuitenki on toivottavasti enemmän aikaa sitten nähä niitäki, muutenki ku vaan koulun merkeissä. Ainoo asia mikä tossa kesässä vähän huolestuttaa on aurinko, mikä täällä todellakin on tooooosi voimakas! Nyt jo oon pari kertaa kärähtäny vaik on vasta kevät ja oon käyttäny aurinkorasvaa eikä oo ees ollu mitenkää hirveen kuumia päiviä.. Oon aika varma et kesän jälkeen tuun olemaan ihan musta:D
Oon tästä varmaa ennenki jo kirjotellu mut vieläkin aina yllätyn siitä kuinka kaikki muuttuu koko ajan. Siis ihan kaikki; suunnitelmat, ruokahalu, fiilikset, sää… Aluks se oli tosi turhauttavaa mut nyt siihen jo alkaa tottua ja huomaan itekki et ’chileläistyn’ eli alan myöhästeleen tapaamisista ja muuttelen suunnitelmia ihan tosta vaan :D Sää nyt muuttuu koko ajan varmaa johtuen siitä et on kevät, mut silti se on välil ärsyttävää ku ei aamulla kouluun lähtiessä oo mitää käsitystä et poltanko tänään naamani ku on nii lämmin vai tärisenkö koko päivän kylmästä. Ja toi ruokahalu ja fiilikset tosiaan muuttuu ihan jatkuvasti kans, mut kyl nyt huomaan et toi rupee vähän jo tasottuun.
Tossa vajaa pari viikkoo sitten mul oli tosi yks tosi huono päivä, ja koulussa vikoilla tunneilla istuessa tuntu et kaikki kaatuu päälle. En oikee ees tiiä et mikä sen laukas mut yhtäkii kaikki negatiiviset ajatukset ja tuntemukset vaa tuli mun päähän samaan aikaan ja rehellisesti sanoen täytyy myöntää et mun piti keskittyy etten ois alkanu itkeen siel luokassa. Aattelin et kyl se helpottaa sitte ku pääsen kotiin mut viel sielläki oli tosi levoton ja inhottava olo, joten soitin Lucianolle ja kysyin että voinko mennä niille. En ollu ikinä ollu siellä aikasemmin ja se paikka missä se asu näytti ihan Suomelta<3 Siel oli järvi ja mäntyjä eikä ympärillä ollu paljoo ihmisiä.  Tapasin kans yhen sen kaverin, joka on ollu vaihtarina Suomessa, Tapiolassa! Oli tosi mageeta vaa jutella Suomesta ja kaikesta muustaki sen kaa ku se hiffas milt must oikeesti tuntuu. Viel myöhemmin juttelin Lucianon kans ja pälätin yhtenä pötkönä kaikki ärsyttävät ja inhottavat ajatukset ulos mun päästä ja illalla ku pääsin kotiin nii oli kyllä hirmu paljon parempi olo:)

Seuraavana päivänä tosta juttelin viel yhen mun tanssiryhmäläisen kans ja se sano et; Come on! Millon sul on muka ollu asiat huonosti täällä? Sulla on kavereita, oot osa hyvää tanssiryhmää, voit mennä rannalle tai leffaan, otat surffitunteja, sulla on ihana perhe… Ja siinä sen noita asioita luetellessa tajusin et se on ihan oikeessa. Vaihto-oppilaana oleminen ei varmaan koskaan oo helppoo mut siitä lähtien oon oppinu katteleen vähä enemmän ympärilleni ja tajunnu et mul on asiat oikeestaan aika helvetin hyvin.
Tän mun ihanan perheen kans oon lähiaikoina kyl lähentyny entistä enemmän. Maman kans pystyn jutteleen oikeestaan kaikesta mistä haluankin, ja se aina muistuttaa mu et mun pitää muistaa kertoo jos on mitään ongelmaa tai ahdistusta. Mun siskon tyttö Josefa taas on nykyään jatkuvasti mun huoneessa leikkimässä jotain, esittämässä mulle sen tekemiä tanssiesityksiä tai toivomassa et laittaisin sitä tai sitä musaa soimaan. Se on tosi ihana, ja (pienellä kärsivällisyysboostauksella) tullaan hirmu hyvin toimeen. Nyt meille on kans tullu perheenlisäys, nimittäin pieni kissanpentu, jonka Josefa nimes Justiniks, koska on suuri Justin Bieber- fani :D Nimestä en nii välttämttä perusta, mut kolmikuinen vaaleenruskee kissanpentu on kyllä kieltämättä aika vastustamaton leikkikaveri :)



Tähän mennessä en oo alun orientatioo lukuun ottamatta tavannu yhtä ainutta rotary ihmistä, mut nyt viikonloppuna vihdoinki oli tapaaminen. Mulle ittelleni ei tosin ne kokoukset ois niin välttämättömiä, mut aiheutti kyllä hämmennystä ku Suomen rotarit aina muistutti et kokoukset on tosi täkeitä, ja täällä vaa sanottii et älä huolehdi, ei se oo nii vakavaa. Omia klbilaisiani tai counseloriani en siis edelleenkää oo tavannu, mut nyt tuolla tapamisessa näin muita vaihtareita ja rotareita, eikä kannata unohtaa sitä jättimäistä jätskiannosta jonka söin melkee kokonaan :D
Halloweeninä meillä oli superpitkä viikonloppu, eli maanantai ja tiistai molemmat vapaita. Menoa ja meininkiä kyllä olikin sinä viikonloppuna tosi paljon! Perjantaina mentiin parin vaihtarin kans sinne hiekkadyyneille (joista mulla ei edelleenkää oo kunnollista kuvaa mut tässä vähän esimakua) ja pian meijän seuraan liitty paikallinen kaveriporukka. Oli tosi kiva ilta, hengailtiin siellä ja juteltii ja vitsailtii ja kateltii tähtiä ja upeeta maisemaa. Ku oli aika lähtee ni joku heitti idean et pyöritään alas, ja minä hurjapäänä heti tietysti olin ensimmäisenä mukana. Se dyyni ei oo mikää ihan pieni, joten tuli aika kova vauhti ja alas päästyäni oli kyllä hiekkaa ihan joka paikassa. Mut hauskaa oli joka tapauksessa!

Lauantaina sitte rantailtiin päivällä muutaman kaverin kanssa ja illalla lähettiin ulos isolla tyttöporukalla. Matkassa oli paljon mutkia ja ongelmia, esim yks pyörty ja toisen laukku varastettiin, mut kaikesta huolimatta päästiin lopulta tanssimaan eikä ollu ihan läpeensä huono ilta kumminkaa.


Sunnuntaina piti herätä aikasin surffitunnille, minkä jälkee syötiin lounasta parin kaverin kans. Loppupäivänä en sitte tehnykkää oikeestaa yhtää mitään ku olin nii rättipoikkiväsyny. Maanantaina meni aamupäivä nukkuessa, ja illalla lähin mun kaverin mukaan sen töihin yhelle klubille. Auttelin vähä siellä mm lasien pesemisen kans, mut suuriman osan ajasta tanssin ku hullu, ja oli kyllä paras ilta pitkään aikaan! Oli halloween, mikä tarkotti et kaikilla (paitsi mulla ku en tienny:(..) oli kunnon panostus asut ja se teki viel kaikesta paljo kivempaa! Tiistai sitte kuluki mukavasti kaverin kanssa leffaillessa ja sushia syödessä.
Nyt viime viikonloppuna en tehny perjantaina mitää muute ku vaa menin tanssitunnille, mut lauantaina lähettiin blondi(eli vaihtari) porukalla ulos. Osa porukasta tuli kauempaaki, joten nukuttiin kaikki mun luona ja oli hirmu kiva ilta! Tanssittiin paljon ja juteltii ja jaettiin fiiliksii tähänastisesta vaihtovuodesta, ja täytyy kyl myöntää et oon hiukkasen kateellinen niille, jonka kaupungissa ei kukaan puhu englantii. Niitten espanja nimittäin on jo tosi hyvää! Tai no emmäkää nyt nii hirveesti enkkuu tääl enää puhu mut kumminki, kehittyishän sitä enemmän jos ei puhuis sitä yhtää. Muuten mun viikonloppuun sisälty surffausta, paljon (vähä liikaaki ilmeisesti) aurinkoo ja tosi paljon tanssia. Toi tanssi, siis se contemporary homma on kyl oikeesti tosi ihanaa, nytki valmistellaan koreografiaa jonku ison tanssifestarin avajaisiin. Oon todellaki onnekas et oon päässy mukaan toho ryhmään:)
Ja ainii!! Yks aamu saapu paketti suomesta äidiltä, mikä sisälsi ruisleipää, suklaata ja mun ittelleni vuos sitten protulla kirjottamani tulevaisuuskirjeen. Ai että maistu kunnon leipä maidon kanssa hyvältä tän pullan jälkee mitä täällä aina syödään! Ja suklaakin tuhoutuu tässä kirjotellessa kovaa vauhtia :D

KIITOS ÄITI<3

1 kommentti:

  1. Varmaan ihan mukava saada välillä suomalaista ruisleipää ja Fazerin sinistä suklaata ! :) Joo, ne taskuvarkaat ovat TODELLA ovelia ! Mutta ihan vinkkinä, et jos näät jonkun ryöstöpuuhissa niin ei kannata puuttua siihen, sillä niillä on yleensä isompi joukko odottamassa kulman takana. Eli perjaatteessa fyysisiltä vammoilta vältyt vain nielemällä menetyksen. Nim.merk. kokemuksia Barcelonasta :)

    VastaaPoista